Fröet till digitalt lärande växte fram ur en repetitiv distansutbildning

För en kort tid sedan, under hösten gjorde jag läxor och satt i skolbänken, det är numera ovanligt för mig, och rätt omodernt lärande om det är enda lärsättet.

Kompetensutveckling behöver anpassas och varieras för deltagaren. De övningar jag nyligen gjorde innebar en heldag med förberedelser och workshop med ScaleUp Academy med sikte på bolagstillväxt för Snabbfoting Group.

Driva företag kräver kontinuerligt lärande

Det är ett lärande varje dag att driva ett företag, det är väldigt spännande, utmanande och kräver kontinuerlig kompetensutveckling vilket jag uppskattar. Jag ser ett stort behov av mer moderna, enkla och effektiva utbildningslösningar anpassade efter individen som täpper till kunskapsluckor. Individer är unika och lär sig på olika sätt. De har dessutom olika erfarenhet med sig in i olika sorters utbildningar eller anställningar på arbetsplatser.

 

Jag har alltid varit nyfiken på att lära, haft lätt för att lära och att ta in kunskap via olika kunskapsforum. Så var det även när jag växte upp och gick i skolan. Alla har dock inte samma grundförutsättningar för detta och jag fick själv smaka på ett rejält missyckande och avsteg från studier inom mitt dåvarande specialistområde mitt under min finanskarriär för mer än 10 år sedan.

 

Repetitiv distansutbildning för att bli certifierad finansanalytiker

När jag mitt i arbetslivet valde att plugga en 3-årig internationell CFA-utbildning, Chartered Financial Analyst på distans med repetitiv utantill-inlärning misslyckades jag 5 gånger i rad med halvårstentorna tills jag gav upp efter 3-4 år studier. Jag som hade så lätt för ämnena och lätt för att lära överlag. Det var ett minimum att plugga 250-300 timmar per termin på egen hand utan handledning eller digitala verktyg i en rad olika finansiella ämnen, statistik och redovisning.

 

Varje tentatillfälle glömde jag alltid någon del av de stora mängderna material som jag pumpade in i huvudet med repetition. Oavsett hur mycket tid jag lade ner, lyckades jag inte fylla mina kompetensluckor i det område som vägde upp mest på tentan och failade. CFA-utbildningen och metodiken var inte anpassad för tid, rum och mitt inlärningssätt mitt i arbetslivet som redan innebar många timmars arbete. Jag valde att inte slutföra examen, det var ett modigt och korrekt val. 

Ett frö började växa till digitala anpassade utbildningslösningar

Nyfikenheten och drivkraften som väcktes av den tid, svett och tårar det tog med mina studier under finanskarriären har jag använt till att skapa något som löser dina utmaningar med att säkra upp kompetens och fylla kunskapsluckor.

Eftersom jag alltid varit innovativt lagd och med entreprenörsådra såddes där och då runt 2005 ett frö att det behövs något för att göra lärande mycket mer effektivt, modernt och enkelt som anpassas efter deltagarens utbildningsresa och upplevelse.

Affärsutveckling, IT och microlearningplattformar gav bränsle till nordiskt edtechbolag

 

2014 startade jag eget efter att ha lämnat en fast 15-årig anställning i finansbranschen och 2018 skapade jag det nordiska edtechbolaget Snabbfoting Group som ger dina anställda och kursdeltagare en lärupplevelse bortom traditionellt lärande och e-learning på utvalda microlearningplattformar. Du kan prova mobilt och modernt lärande som är förstärkt och anpassat!

 

Besök gärna snabbfoting.se för mer info och se även videon med lärappen-ECHO med refinforcement learning, sk. förstärkt och anpassat lärande i mobilen.

Vilka utmaningar har du med lärande i din organisation?

Låt oss diskutera mer över en kostnadsfri videokonsultation! Jag lyssnar och delar med mig av erfarenheter hur du kan hantera detta effektivare på din arbetsplats.

Välj en tid ur min kalender!

Det går även bra att kontakta mig på [email protected]!

Ewa Hutmacher, CEO & founder, Snabbfoting Group AB

 

Vi digitaliserar ditt lärande och fyller kunskapsgap. Vi erbjuder strategi, Platform-as-a-service och gör implementation med specialité för bite-sized and reinforcement learning.