Pressmeddelande den 5 december 2016

Må bra med ett vältränat intellekt i en vältränad kropp

Snabbfoting är nu klar med betatester och produktutveckling för varumärket Startup Jogg som gjorts under året med stöd av Start-up Stockholm. Individuella kunskapsmöten är paketerade och klara och gruppmoment och digitaliserad utbildning förbereds nu. Potentialen är stor i detta utbildnings- och motionskoncept där Snabbfoting har skapat en lösning för att minska dagens ökande folkhälsoproblem och ohälsa.

IMG_5088

Snabbfoting ser stora möjligheter att med kvalitetssäkrade kompetenser och utvalda partners vidareutveckla fysiska och digitala hälsolösningar som ger ett vältränat intellekt i en vältränad kropp inom hållbar hälsa, ekonomi och business.

– Jag fick inspiration av att jag ofta kläcker mina bästa idéer på promenader eller löprundor, säger Ewa Hutmacher, grundare av Snabbfoting. Jag insåg redan för flera år sedan potientialen för bättre hälsa, minne och kognition, både för vuxna och barn.

Under 2016 har båda utbildningsprodukterna Startup Jogg och Aktiejogg fått positivt erkännande på branschmässor såväl som bland pilotkunder och innovationsrådgivare.

Snabbfoting har undersökt hur träning påverkar inlärning över flera års tid och kan konstatera ett flertal positiva effekter. Bland dessa finns bättre beslutsfattande, koncentration och minne.

Forskningen visar att träning ökar syretillförseln till hjärnans olika delar och hjärnhalvorna samverkar bättre. Intellektet och folkhälsan förbättras när den ohälsosamma stillasittande tiden byts mot motion, berättar Ewa Hutmacher.

– När jag är trött efter en lång dag finns det inget bättre än att sticka ut och springa. Det är som att tvätta hjärnan – jag ser allt helt klart, berättar en av pilotkunderna.

Det är vedertaget att t.ex. språkinlärning fungerar väldigt bra under fysisk aktivitet jämfört med traditionell pedagogik i klassrum. Lösa korsord eller sudoko är en förmåga du tränar upp och blir snabbare på men det behövs mer än hjärngympa för sund knopp.

Potentialen i utbildnings- och motionskonceptet är otroligt spännande att se. Digitaliserad inlärning för primärt vuxna ligger på ritbordet, berättar Ewa Hutmacher. Med en skalbar teknikplattform och en dokumenterad arbetsprocess kan lösningen växa för att nå fler kunder.

För mer information, kontakta:

Ewa Hutmacher, grundare Snabbfoting, tel +46 70-7695710
Email: [email protected]  Hemsida: //snabbfoting.se

Snabbfoting är ett innovativt företag som arbetar med hållbar hälsa, ekonomi och livsstilsförändringar. Företaget är inriktat mot konditionsträning och utbildnings- och mötespaketeringar som inkluderar motion med syfte att förbättra minne, inlärning och kognition.

Snabbfoting
c/o H2 Health Hub