Vet du om att bara 24 procent av de anställda i studier berättar att de känner sig nyfikna på sina jobb regelbundet? Är det så att majoriteten av de anställda är onyfikna i sin natur eller behöver företag sätt att skapa nyfikna arbetsplatser. Eller båda dessa? Vad skulle det krävas för att majoriteten av de anställda skulle vara nyfikna på jobbet?


 

Nyfikenhet betraktas som en viktig drivkraft för organisationer, samhället och individers tillväxt. Detta leder till snabbare innovation, framsteg, lärande och tillväxt, och t.om. framgång och lycka. Även om dessa effekter är allmänt erkända, är nyfikenhet en missförstådd, undervärderad och underskattad färdighet. Nyfikenhet är en muskel som förtvinar om avsiktlig övning uteblir.

I ledningsgrupper på företag över hela världen söker världsledare efter nya strategier för att överlista konkurrens, skapa differentierande tjänster och produkter, samt förnya, eller helt enkelt hålla sig flytande. Parallellt måste de rekrytera, behålla och utveckla sina bästa talanger: nyfikna företag behöver nyfikna medarbetare för att trivas i tider av hyperförändringar. Det är endast en handfull företag som är bra på att skapa nyfikna miljöer. De flesta företag verkar fortfarande under gamla stabilitetsfokuserade ledningsregler uppfunna under förra seklet. Det är detta som gör att chefer säger att de värdesätter nyfikenhet samtidigt som de skapar organisationskulturer, processer och praxis som kväver den.

Stefaan van Hooydonk, grundare av Global Curiosity Institute, författare och ex-Chief Learning Officer på Cognizant, Flipkart, Philips och Agfa utforskar anledningarna till varför vissa vuxna behåller en nyfikenhetsmuskel från sin barndom.

Han ger svaren på varför andra förlorar deras önskan om att utforska. Samma sak händer företag: de startar med en hög grad av nyfikenhet ochdärefter tappar de ofta sin nyfikenhet när de mognar. De blir stela för förändring och blir sårbara.

Som en pionjär inom detta område delar Stefaan van Hooydonk fördjupningar, inspirerande berättelser, fallstudier och praktiska råd. Han delar med sig av de mest framgångsrika strategierna för att frodas för nyfikna individer och företag.

Han utforskar detta oemotståndliga ämne på ett tydligt och engagerande sätt som kommer att fängsla alla företagsledare som är angelägna om att utforska framtida individuella och företagsframgångar. The Workplace Curiosity Manifesto kommer att förändra ditt sätt att tänka om dig själv, andra och de miljöer du är en del av.

Är du nyfiken på att lära dig mer?

Beställ böcker till ditt företag genom Snabbfoting som är partner med Global Curiosity Institute.


Fortsätt vara nyfiken!